Svältkomplikationer

Jag kan inte förstå att jag har utsatt mig själv och min kropp för allt detta, det är inte förens nyligen som jag förstått hur mycket svälten faktiskt påverkar kroppen, mitt hjärta hade börjat få nått fel och jag hade en puls på 36 och nu så har min njurfunktion blivit helknäpp och jag måste gå på toan och kissa hela tiden, och min mens har ännu inte kommit tillbaka, bara för att jag var i svältillstånd så länge. Det jag var som mest rädd för ett tag var att mitt hjärta skulle stanna, det kunde ju faktiskt ha hänt. Och för ett tag sen när jag var påväg ur svälten så började jag tappa massor av hår som en efter effekt av svälten.
Ush, jag hoppas verkligen att ni där ute som svälter er själv, sluta med det, ni är inte tjocka, ni förstör bara kroppen

Svår svält ger upphov till komplikationer i många organ i kroppen. Svälten gör att kroppens fettlager och så småningom även av andra vävnader, främst musklerna, bryts ner. En tilltagande muskesvaghet är därför den vanligaste svältkomplikationen. I svåra fall kan den vara så uttalad att anorektikern inte kan resa sig upp utan hjälp. I dessa fall behövs omedelbar sjukhusvård! 
Nedbrytningen av kroppen medför att nybildningen av celler i kroppen försvåras och sårläkningen försämras. Vid svår svält påverkas även bildningen av blodkroppar och blodbrist, anemi, är därför vanligt vid anorexia nervosa.

En komplikation till anorexi som man först under senare år har uppmärksammat är osteoporos, urkalkning av skelettet. Detta leder till ett tidigt åldrande av skelettet och ökar risken för benbrott och sammansjunkningar av ryggkotorna, något som man annars bara ser hos äldre.

Hjärtat, som ju är en muskel, försvagas också vid långvarig svält. Hjärtverksamheten förlångsammas och rubbningar av hjärtrytmen kan uppträda. Det är vanligt att pulsen ligger kring 40-50 slag i minuten. Ibland kan man dock se en så låg puls som 30-40 slag i minuten. Vid svår svält finns det en kraftigt ökad risk för hjärtsvikt, vilket kan leda till plötsliga dödsfall hos anorektiker.

Att menstruationen upphör är ett av de tidigaste sjukdomstecknen vid anorexia nervosa. Vid hetsätning hos normalviktiga är det mindre vanligt med totalt menstruationsbortfall, däremot är menstruationsstörningar av varierande slag vanligt förekommande.

Även om menstruationerna varit borta eller oregelbundna under flera år, blir de som regel normala när själva ätstörningen är över. Den kvinna, som har haft bulimia eller anorexia nervosa och blivit frisk, har lika stora möjligheter som andra kvinnor att få barn.


Kommentarer
Postat av: Louise

usch, sånt här vill man inte läsa ;(

2009-05-28 @ 16:17:02
URL: http://myworld2.bloggspace.se

Namn:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0