Svaren

Fråga.  

Hej !
Jag heter lisa och vi verkar vara i samma sits! Jag skulle vilja veta hur du tänker idag kring mat. Får du ångest fortfarande av vissa saker? Är du fortfarande besatt av vikten även om du är normalviktig? Hur reagerar du om du gått upp, vi säger 5 kg på kort tid?
Kramar


Svar.
Nä det får jag inte, jag har aldrig ångest nu för tiden. Nä det är jag inte, men det är klart jag har väll fortfarande en rädsla för att bli tjock, men jag vet att dom håller koll på min vikt, så det kan inte hända. Hmm, jag har ju gått upp 7kg på ganska kort tid så från början var det jätte hemskt men nu tycker jag bara att det är bra.


Fråga.
Hur kommer det sig att du är anonym, dvs inte lägger ut bilder på digsjälv osv?
Hur gammal är du?

Svar.
Jag vet inte riktigt, jag vill bara inte blotta mig helt eller vad man ska säga haha ;)
15


Fråga.
Vad var det enligt dig som ledde till att du utvecklade en ätstörning?


Svar.
svår fråga, jag vet inte, kommentarer om att jag var tjock och att jag trodde att jag hade gått upp i vikt kanske.


Fråga.
Har just hittat din blogg, den är verkligen inspirerande!
Har sedan 12 år tillbaka diagnosen ätstörning UNS (utan närmare specifikation)dvs. samma symptom som anorexi, men man har inte nått extrem undervikt. Får nu äntligen behandling sedan 4 mån. tillbaka, men hur jag än vill bli frisk så sitter ÄS så starkt...min fråga är då: Har du något tips på hur jag skall bli fri från alla ångesttankar som kommer när man ätit mer än man "borde"...för samtidigt så är jag rädd för vem jag kommer att bli om jag inte har kontroll över maten och är livrädd att få komentarer om att man gått upp i vikt. En del förstår inte att sådana kommentarer gör en ledsen...tack för en bra blogg! /Åsa


Svar.
tack, kul att höra!
Hmm, det är ju så olika från person till person, men jag slutade att få ångest sen jag riktigt bestämde mig för att bli frisk, och när jag insåg att mat är fullt normalt och att det faktiskt inte är jag själv som tycker att jag inte har ätit det jag "borde" utan att det är min sjukdom som tycker det. Nä det förstår jag, men se det som en komplimang, typ som "åh, va pigg och fräsh du ser ut"

Fråga.
vad heter du?
hur ser din skolgång ut? har den fått ta några konsekvenser från anorexin?
Hur känns det att nästan vara frisk från anorexin? Hare bäst! <3


Svar.
Är det inte spännande att inte veta det? ;)
JA, det har den. Jag går bara halva dagar, har bara sv,ma,eng,handledning.
Det känns SÅ SJUKT BRA!

Fråga.
Okej, jag har en fråga; Hur startade din anorexi?


Svar.
Det har jag redan svarat på.

Fråga.
jag har ingen fråga utan ville bara säga att jag verkligen blev glad när jag hittade din blogg, den handlar om min sjukdom men inte hur man blir smalare utan hur det verkligen är, det är inte så glamoröst med ätstörningar och du visar verkligen att man ska kämpa emot sjukdommen, tack för att du gav mig lite styrka idag! :) tack verkligen! kram.
/A


Svar.
ååh, vad glad jag blir av såna här kommentarer. Tack!


Fråga.
hur blev du sjuk?


Svar.
Vem vet, inte jag iallfall.


Fråga.
hur gammal är du?
hur länge har du haft anorexi?
* när upptäcktes den?


Svar.
15 typ.
typ i ett år, eller jag har haft en diagnoserad mycket svår anorexi sen i Augusti.


Fråga.
hur fick du anorexia?
hur mycket väger du och hur lång är du?
hur länge har du haft anorexia?
önskar dig all lycka i framtiden, ta hand om dig. Kramar!


Svar.
jag är 1,72cm lång och just nu vet jag inte vad jag väger, och jag skulle endå inte skriva ut det, men mitt bmi ligger någonstans på 15,5-16
tack så mycket!


Fråga.
En till fråga bara: Är du "till naturen" smal? Om du fattar vad jag menar.. :)


Svar.
Enligt mina föräldrar är jag det, så jag antar det, innan jag blev sjuk hade jag ett bmi på typ 17,9-18 typ.

Fråga.
hur fick du anoreexia? hur försöker du bota det? hur länge har du haft det? du kommer nå ditt mål, du kommer bli frisk!


Svar.
genom att äta som jag ska och inte bry mig ett skit om vad anorexin tyccker.
tack!!


Fråga.
kollade nyss in din blogg, har aldrig sett den förut. såg att du hade en frågestund så det är väl lika bra att jag ställer några frågor:
- tar du mycket medicin mot din anorexi?
- har du anorexi just nu?
- trivs du med dig själv och ditt liv eller finns det nåt du vill ändra på?
- vad är lpt?
jättefin blogg har du också! :) puss på dig!


Svar.
hah, medicin mot anorexin.....nääh, och man kan ju som inte ta medicin mot anorexin men man kan ju förstås ta ångestdämpande osv, men nej det gör jag inte.
ja det har jag.
jag vill inte vara sjuk, det vill jag ändra på!;)
det är lagen om psykriatisk tvångsvård.


Fråga.
Ja, som på bilden så undrar jag om du vet varför du fick anorexi?
Och hur din familj och vänner reagerade när de fick veta att du verkligen hade anorexi?
Och fortsätt kämpa, älskar att läsa om dina framsteg!:)
Jag har också haft problem med maten, hann dock aldrig gå så långt som det gjorde för dig, men jag vet vad du kämpar emot, du är stark!:)


Svar.
Nej, det vet jag inte, det beror på många olika anledningar.
Dom blev förvånade och såklart jätte ledsna, men endå lättade att dom nu kunde få veta det helt säkert antar jag.
Tack!!


Fråga.
Jag har några frågor, du behöver inte svara på alla om de är för personliga..
Hur började du märka av att du hade anorexi? Hur märkte din familj det & hur tog de det?
Vad vägde du när det var som värst? Har du lyckats ta dig upp några kilon nu?
Hur har ditt sociala liv påverkats?
Kämpa på du! Du är stark & du ska klara det!


Svar.
jag fattade det inte själv förens några veckor efter att jag hade blivit inlagd.  Mina familj såg det väll på mig att jag gick ner massor i vikt och inte åt, dom blev superledsna och oroliga.
Jag hade ett bmi på 13,8. Och ja jag har gått upp ungefär 5-7kg än så länge.
Genom att jag isolerade mig jätte mycket förut.
TACK.


Fråga.
Hur ser en matdag ut för dig idag? Hur såg den ut för några månader sedan? Hur klarade du att öka maten och vilken hjälp fick du? Jag behöver gå upp i vikt, men jag vågar inte släppa ÄS...

Svar.
Den ser ut så här  
Om du menar när jag minskade på maten så åt jag ungefär en halv frukt om dagen och nån makaron tex.
Jag blev inlagd, fick samtal osv.
Tänk på att äs inte är ett liv, det är bara någonting som stoppar dig från att leva ett normalt och sunt liv, prova näringsdrycker!

Fråga.
Hur märker man att någon har en ÄS?
Om man lider av ÄS o inte vill söka hjälp, hur blir man lättast frisk`?


Svar.
Om en person börjar isolera sig och äter mindre och blir mer fixerad vid vikt och kcl osv, då har den förmodligen börjat få en äs.
Det är nästam OMÖJLIGT att bli frisk på egen hand, så jag vet inte, sök hjälp!
kram

Fråga.
När insåg du att du var sjuk? Menar, du började ju med att bara vilja gå ner några kilo så det kan ju inte ha startat direkt. Gick det långt eller insåg du det tidigt innerst inne? Undrar också om du tror att alla med äs är besatta av att tänka på mat och räknar kalorier hela tiden? Själv funkar jag tvärtom, ignorerar tanken på mat, har dåligt med tid och vill hålla mig onödigt smal men din blogg ger mig bättre tankar på vad man kan äta och hur viktigt det är. Vill inte hamna där och upptäcka det innan det är för sent...


Svar.
jag insåg det faktiskt helt ärligt inte förens några veckor efter att jag hade blivit inlagd första gången. Ja jag tror iallfall att mycket kretsar kring mat och vikt.
Vilken tur, och bra inställning!

Fråga.
Hur ska jag kunna sluta med mina sjuka anorexi-tankar innan jag fastnar totalt i klistret? Jag har inte anorexi nu, visst jag är underviktig, men jag äter alla mål om dagen och så, bara det att jag mår skit rent ut sagt..

När började du att tänka på din vikt?


Svar.
Det är ju svårt att säga, men försök tänka att det är inte dina tankar det är inte din vilja, utan det är ätstörningen som ständigt lurar dig, hon vill inte bli ensam osv.
Någon gång under förra året.


Kommentarer
Postat av: tess

Kikar in och läser dina svar på din frågestund...



Hoppas allt e bra idag trots regn... //tess

2009-06-02 @ 09:26:45
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Bnsm

kikade in på din blogg!

väldigt bra! :)

vad duktig du är som kämpar!

ha en bra dag! :)

2009-06-02 @ 09:54:49
URL: http://bnsm.blogg.se/
Postat av: Rebecca♥

oj, jag missade frågestunden....

jag har en fråga, hur "snabbt" går du upp i vikt nu med nd och matschema? går du upp snabbare/långsammare nu än i början när du började äta såhär? :)

2009-06-02 @ 21:31:38
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/

Namn:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0